این وب توسط گره سیاه شهر شال هک شد 09377465458

مشاوره و آموزش کارآفرینی و مهارت های کسب و کار

این وب توسط گره سیاه شهر شال هک شد 09377465458

مشاوره و آموزش کارآفرینی و مهارت های کسب و کار

کارآفرینی (1)

معنی و مفهوم کارآفرینی

کارآفرینی یک اصطلاح و ترجمه عبارت Entrepreneurship به معنی متعهد شدن است.
کارآفرینی یک مفهوم جدید، ارزشمند و بسیار گسترده است و بدین جهت ماهیت و ابعاد آن هنوز کاملاً شناخته نشده و نمی‌توان تعریف مختصر و در عین حال جامع و مانعی از آن ارایه داد.
با توجه به تعاریف مختلف، می‌توان گفت «کارآفرینی» داشتن قدرت درک، کشف و استفاده از فرصت‌هاست که از طریق پرورش ایده و فکر، به خلق یک محصول و یا خدمت جدید، می‌انجامد. کارآفرین هم کسی است که « با استفاده خلاقانه از فرصت‏ها، مخاطره‌های یک فعالیت اقتصادی را تقبل می‌کند و سازماندهی و اداره آن فعالیت را به عهده می‌گیرد».

http://cyberpejman.com/images/fantazio.jpg

یکی از نظریه‌پردازان، «کارآفرینی» را ایجاد کننده «یک چیزِ ارزشمند از هیچ» می‌داند و دیگری آن را به «فرصتورزی» تعبیر میکند. شاید واژه «ارزش‌آفرینی» بتواند به نحو بهتری، بیانگر مفهوم کارآفرینی باشد.

مفهوم کارآفرینی در کلیه حوزههای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، هنری و غیر آنها مطرح است (مثلاً کارآفرینی اجتماعی که بعداً به آن خواهیم پرداخت) و همه فعالیت‌های بشری را در بر می‌گیرد به طوری که بعضی از صاحب‌نظران، کارآفرینی را اصولاً یک سبک و شیوه زندگی می‌دانند ولی در مباحث مرتبط با کارآفرینی عمدتاً کارآفرینی در حوزه اقتصادی مورد نظر میباشد.

امروزه‌ صدها دانشکده‌ در سطح‌ لیسانس، فوق‌لیسانس‌ و دکترا در سطح جهان مشغول‌ تدریس‌ کارآفرینی‌ برای‌ علاقه‌مندان‌ این‌ رشته‌ می‌باشند، به ویژه‌ جوانانی‌ که‌ در پی‌ آرزوی‌ ایجاد کسب‌وکار برای‌ خود هستند و دوست‌ دارند خود رئیس‌ خویش باشند و به‌ استخدام‌ هیچ شرکتی‌ در نیایند.
متاسفانه‌ در ایران در حال حاضر تعداد کمشماری، با این مفهوم آشنا هستند ولی امید است با توجه‌ جدیدی‌ که‌ به آن شده‌، افق‌های‌ تازه‌ای‌ در جهت‌ ترویج‌ و توسعه کارآفرینی در سطح‌ کشور گشوده گردد.




چه فعالیت‌هایی کارآفرینی محسوب می‌شود؟

بنا بر نظر کارشناسان و صاحب‏نظران حوزه کارآفرینی، موارد ذیل، از مصادیق بارز و برجسته کارآفرینی محسوب می‌شود:
1 ـ تبدیل ایده به محصولی نو در قالب راه‌اندازی کسب‌وکاری کوچک و یا متوسط (کسب و کار جدید)
2 ـ ارائه محصولی نو به بازار توسط شرکت‌های موجود یا شرکت‌های جدید (محصول جدید)
3 ـ ارائه فرآیندی نو در تولید محصول (روش جدید)
4 ـ ایجاد بازار جدیدی برای محصولات فعلی (بازار جدید)
5 – ایجاد منابع جدید برای محصولات فعلی (منابع جدید)

همانطور که مشاهده می‏شود هر یک از موارد فوق، ایجاد نوعی ارزش جدید است و به همین جهت بعضی صاحب‏نظران، واژه «ارزش‏آفرینی» را به عنوان معادلی مناسب برای کارآفرینی مطرح می‏کنند.


برداشت‌ اشتباه از مفهوم «کارآفرینی»
‌مهم‌ترین‌ و پراشتباه‌ترین‌ برداشت‌ از «کارآفرینی»‌ اشتغال‌زایی و ایجاد شغل است و علت آن، وجود کلمه کار در ترکیب واژه کارآفرینی است. باید توجه داشت که «کارآفرینی» معادل «اشتغال‌زایی» و ایجاد شغل نیست هر چند که اشتغال‌زایی از جمله نتایج مهم کارآفرینی در بعد اقتصادی و در سطح کلان است.
با توجه به مفهوم «کارآفرینی» این مقوله در بعد اقتصادی دامنه بسیار وسیعی را شامل می‌شود که اشتغال‌زایی و حفظ و تثبیت اشتغال موجود، از نتایج و برکات آن است.
البته مطرح‌ شدن‌ کارآفرینی‌ حتی‌ به‌ معنای‌ ایجاد اشتغال را‌ نباید خرده‌ گرفت‌ چرا که‌ با اجرای‌ دقیق‌ و شناسایی‌ و تقویت‌ کارآفرینان‌ و برداشتن‌ موانع‌ این‌ امر بسیار مهم‌ و استراتژیک‌، هدف‌ ایجاد اشتغال‌ نیز حاصل می‌شود.
مطالعات نشان می‌دهد درصد بالایی از ایجادِ شغل‌ جدید، در سطح‌ صنایع‌ کوچک‌ و متوسط‌ از طریق‌ کارآفرینی‌ در محصول‌ و خدمات‌ جدید انجام‌ می‌گیرد، بدین جهت ترویج و ارتقای فرهنگ کارآفرینی ضروری است.


سیر تاریخی مفهوم کارآفرینی
سیر تاریخی مفهوم کارآفرینی را می توان به پنج دوره تقسیم نمود:
دوره اول قرون ۱۵ و ۱۶ میلادی: در این دوره به صاحبان پروژه های بزرگ که مسئولیت اجرایی این پروژه ها همانند ساخت کلیسا، قلعه ها، تأسیسات نظامی و غیره ، از سوی دولتهای محلی به آنها واگذار گردید ،کارآفرین اطلاق می شد، در تعاریف این دوره ، پذیرش مخاطره لحاظ نشده است.
دوره دوم (قرن ۱۷ میلادی) این دوره همزمان با شروع انقلاب صنعتی در اروپا بوده و بعد مخاطره پذیری به کارآفرینی اضافه شد کارآفرین در این دوره شامل افرادی همانند بازرگانان، صنعتگران و دیگر مالکان خصوصی است.
دوره سوم (قرون ۱۸ و ۱۹ میلادی) در این دوره کارآفرین فردی است که مخاطره می کند و سرمایه مورد نیاز خود ار از طریق وام تأمین می کند. بین کارآفرین و تأمین کننده سرمایه (سرمایه گذار) و مدیر کسب و کار در تعاریف این دوره تمایز وجود دارد.
دوره چهارم (دهه های میانی قرن بیستم میلادی): در این دوره مفهوم نوآوری شامل خلق محصولی جدید، ایجاد نظام توزیع جدید یا ایجاد ساختار سازمانی جدید به عنوان یک جزء اصلی به تعاریف کارآفرینی اضافه شده است.
دوره پنجم (دوران معاصر از اواخر دهه ۱۹۷۰ تاکنون) : در این دوره همزمان با موج ایجاد کسب و کار و روند کارهای کوچک و رشد اقتصادی و نیز مشخص شدن نقش کارآفرینی به عنوان تسریع کننده این ساز و کار، توجه زیادی به این مفهوم شد و رویکرد چند جانبه به این موضوع صورت گرفت. تا قبل از این دوره اغلب توجه اقتصاددانان به کارآفرینی معطوف بود، اما در این دوره به تدریج روانشناسان، جامعه شناسان و دانشمندان و محققین علوم مدیریت نیز به ابعاد مختلف کارآفرینی و کارآفرینان توجه نموده اند.
تا دهه ۱۹۸۰ سه موج وسیع، موضوع کارآفرینی را به پیش برده است:
موج اول : انفجار عمومی مطالعه و تحقیق در قالب انتشار کتابهای زندگی کارآفرینان و تاریخچه شرکتهای آنها، چگونگی ایجاد کسب و کار شخصی و شیوه های سریع پولدار شدن می باشد. این موج از اواسط دهه ۱۹۵۰ شروع می شود.
موج دوم : این موج که شروع آن از دهه ۱۹۶۰ بوده شامل ارائه رشته های آموزش کارآفرینی در حوزه های مهندسی و بازرگانی است که در حال حاضر این حوزه ها به سایر رشته ها نیز تسری یافته است.
موج سوم : این موج شامل افزایش علاقمندی دولتها به تحقیقات در زمینه کارآفرینی و بنگاههای کوچک، تشویق رشد شرکت های کوچک و انجام تحقیقات درخصوص نوآوری های صنعتی می شود که از اواخر دهه ۱۹۷۰ آغاز شده است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد