این وب توسط گره سیاه شهر شال هک شد 09377465458

مشاوره و آموزش کارآفرینی و مهارت های کسب و کار

این وب توسط گره سیاه شهر شال هک شد 09377465458

مشاوره و آموزش کارآفرینی و مهارت های کسب و کار

ایده چیست؟ ایده پردازی کدام است؟


ایده چیست؟

تعریف ایده: ایده (انگاره یا طرح) در حقیقت یک طرح ذهنی است. شاید بتوان ایده دادن را اولین گام برای حل یک مشکل یا برآورده کردن یک نیاز دانست. به عبارت دیگر ایده ساده‌ترین راه حلی است که انسان در برابر یک مساله یا نیاز به آن فکر می‌کند. هر چند می‌توان یک ایده را بسط داد و پیچیده کرد.

به بیان دیگر، ایده متنی بر تفکری است که به این سئوالات پاسخ دهد :چه کنیم؟ چرا؟ چگونه؟ برای چه کسانی؟ پیش نیازها چیست؟

http://www.aftabir.com/discussion/adv_images/6a58d8cf0c79df9df3b57e7547ee4ffb.jpg


مثال 1: ساخت گیره کفش کفش ضد یخ

چه کنیم: گیره کفش داشته باشیم
چرا: در زمستان به علت یخ زدگی معابر،چون کودکان ضعیف و بی احتیاط هستند سر می خورند
چگونه: اگر کفشی داشته باشیم که کف آن دارای میخ پلاستیکی باشد باعث افزایش سطح اسطحکاک می شود
برای چه کسانی: کودکان و نوجوانان
پیش نیازها چیست: یک کفی که دارای میح پلاستیکی می باشد و قابل نصب به کف کفش می باشد

مثال2 : حسگر مراقبت از کودکان

چه کنیم: حسگر مراقبت از کودکان بسازیم
چرا: به دلیل اینکه کودکان نیاز به مراقبت ویژه دارند و مادران دارای کارهای زیاد در منزل می باشند
چگونه: در نقاط خطر آفرین برای کودکان یک سنسور نصب می شود و همچنین یک سنسور دیگر در لباس کودک جایگزاری می شود و در صورت نزدیک شدن کودک به فاصله چند متری نقاط خطر آفرین آژیر خطر به صدا در می آید و مادر کودک متوجه و کودک را از محل خطر دور می نماید
برای چه کسانی: کودکان
پیش نیازها چیست: سنسور های الکترونیکی

- ایده هایی که مرتبط با محصولات و چیزهای موجود می باشد به شرط تغییر در ساختار آن ایده می باشد.
 -
اگر ایده فردی توسط خود شخص به محصول تبدیل شده باشد ولی هنوز ثبت نشده و یا در نمایشگاه و جشنواره ای ارائه نشده باشد هنوز ایده می باشد

چه چیزی ایده نیست؟

 - تفکری که در مورد چیزهای موجود بوده و باعث تغییر در ساختار آنها نشود ایده نیست ولی اگر محصول جدیدی را بوجود آورد ایده است. مانند ساخت تلوزیون با سایز بزرگ با ویژگی های خاص و برتر ایده نیست زیرا ساختار را تغییر نمی دهد اما ساخت یک تلویزیون با ساختار جدید مثلا ویژگی اتصال به کامپیوتر و یا LCD , LED در زمان خود ایده ولی الان ایده نیست
در یک تعریف ساده، هرآنچه برای حل یک مسئله به ذهن می‌رسد را ایده می گویند. صرفنظر از این‌که به چه میزان، عملی، کاربردی و یا منطقی باشد. هرگونه جمع‌بندی و نتیجه‌گیری یا تعمیم که بر پایه علم، آگاهی عمومی، مبانی فلسفی و پیش فرض‌های عرفی باشد، یعنی ایده. علاوه بر این در تعاریف، ایده‌ها را به‌گونه‌ای دسته‌بندی و تعبیر می‌کنند که این ویژگی‌ها را در برداشته باشند: خلاقانه، نوآورانه و مبتنی بر حل مساله باشند.

به بیان دیگر، ایده، فکر یا پیشنهاد جدید و با ارزشی است که هنوز تبدیل به محصول و یا کسب و کار نشده است.

 

ملاک های ارزشی یک ایده از دید جشنواره ملی ایده های برتر

 

امتیـــاز

معـــیار

40

نوآوری

10

درجه پختگی

10

امکان تولید یا به نتیجه رسیدن

10

ارزش افزوده اقتصادی

15

فراگیری استفاده در جامعه

8

درجه رفع مشکلات جامعه

7

امکان ارائه در صحنه جهانی

100

جمع:

 

 

ایده‌پرداز کیست و ایده‌پردازی چیست؟

به فرد صاحب ایده، ایده‌پرداز می‌گویند و منظور از ایده پردازی، تفکر همراه با خلاقیت است.
ایده‌پردازی باید همراه با مهارت و توانمندی‌هایی باشد که از جمله آنها توانایی و مهارت بارش مغزی و تفکر خلاق است.

تفکر خلاق

تفکر خلاق تفکری است که در آن ابتکار، کشف و نوآوری وجود دارد. به عبارت دیگر فرآیند دست‌یابی به ایده را می‌توان تفکر خلاق نامید که بخشی از کل فرآیند خلاقیت است.

برای ایجاد خلاقیت دو بخش عمده وجود دارد:
 .
دستیابی به ایده
 .
اجرایی نمودن آن

از جمله راه‌های تقویت تفکر خلاق، مشخص نمودن هدف و انگیزه، ایجاد و به‌دست آوردن مهارت‌های پایه و تشویق شدن برای به دست آوردن دانش مربوط به حوزه‌های مشخص و تخصصی است. به طور خلاصه از بارزترین فاکتورهای شناسایی تفکر خلاق، نوآوری و کاربردی بودن آن است.

روش‏ها


جایگزین کردن
چه کسی، چه چیزی، چه ماده دیگری یا چه فرآیند دیگری را می‌توان جایگزین مورد انتخابی نمود؟


ترکیب کردن
به طور مثال اگر واحدها یا ایده‌ها یا مفاهیم را ترکیب کنیم، یا از یک آلیاژ استفاده کنیم یا یک ترکیب ایجاد کنیم، چه می‌شود؟


وفق دادن
چه ایده‌های دیگری پیشنهاد می‌کنید؟ آیا درگذشته ایده مشابهی ارائه شده است؟


تغییر دادن، چرخش
اگر تغییر معنی، تغییر رنگ، تغییر حرکت، تغییر صدا، تغییر رایحه، تغییر شکل و تغییر اندام ایجاد شود، چه می‌شود؟


بزرگ نمودن
اگر زمان بیشتر شود، تکرار بیشتر ایجاد شود، قوی‌تر شود، ارزش آن بیشتر شود، در هم ضرب شوند، درشت شود و یا تکثیر شود، چه می‌شود؟


استفاده در کاربردهای دیگر
این ایده در حالت فعلی خود چه کاربردهای دیگری می‌تواند داشته باشد؟ در چه جاهای دیگری کاربرد دارد؟ اگر جای آن عوض شود، چه کاربردهای دیگری خواهد داشت؟ اگر تغییراتی داده شود چه کاربردهای دیگری خواهد داشت؟


حذف کردن
اگر نمونه کوچک‌تر شود، چه می‌شود؟ اگر متراکم شود، چه می‌شود؟ اگر کوتاه‌تر شود، چه می‌شود؟ اگر سبک‌تر شود، چه می شود؟ اگر ساده‌تر شود، چه می شود؟


باز آرایی
اگر اجزا را جابه‌جا کنیم، چه می‌شود؟ چه الگوهای دیگری را می‌توان استفاده نمود؟ چه نقشه‌های دیگری می توان استفاده نمود؟ توالی دیگر این موضوع چگونه است؟ اگر علت و معلول را جابه‌جا کنیم، چه می‌شود؟


غربال ایده چیست؟
غربال ایده، عبارت است از بررسی و نگاهی گذرا به ایده‌های شناسایی شده و کنارگذاشتن ایده‌هایی که در نگاه اول امکان اجرا ندارند.


روش های غربال ایده
استفاده از چک لیست شامل: عدم محدودیت منابع تولید، میزان سرمایه منطقی، عدم ممنوعیت دولتی، عدم وجود انحصار، عدم موانع مهم در بازاریابی محصول، عدم مغایرت با برنامه‌های شرکت برای کسب و کارهای موجود


انتخاب ایده
در این مرحله با توجه به غربال ایده‌ها و اولویت‌بندی آنها بهترین ایده را انتخاب می‌کنیم. ایجاد شناسنامه اولیه ایده شامل عنوان ایده، تشریح ایده، نتایج غربال ایده، نتایج اولویت‌بندی ایده، تشکیل تیم اجرایی و ترسیم درخت توسعه ایده.


امکان‌سنجی اولیه
آیا ایده مورد نظر ارزش اجرا دارد یا خیر؟ برای شناسایی این موضوع می‌توان از منابع ثانویه مثل کتابخانه‌ها، اینترنت، مراکز دولتی، مرکز آمار ایران، پژوهشکده‌های دولتی و سازمان‌های مرتبط با طرح استفاده نمود.


تثبیت ایده
برای اجرا بعد از انجام امکان‌سنجی ایده انتخابی، باید ایده را تثبیت نمود. برای تثبیت شناسنامه ایده باید عنوان نهایی ایده، نتایج حاصل از امکان‌سنجی، تثبیت تیم نهایی برای اجرا، تثبیت درخت نهایی توسعه، ترسیم خطوط زمانی و ترسیم حوزه‌های وظیفه‌ای را مشخص نمود.


طرح کسب و کار
در این مرحله برای ایده تثبیت شده، طرحی جامع و کامل نوشته می‌شود. در طرح جامع، دورنمای استراتژیک، دورنمای سازمانی، دورنمای بازار، دورنمای عملیاتی، دورنمای مالی و دورنمای توسعه درنظر گرفته می‌شود.
مراحل اصلی نگارش طرح کسب و کار به شرح ذیل است:

ـ مذاکره و تامین مالی اولیه
در این مرحله مقدمات و مذاکرات اولیه برای تامین مالی اولیه جهت اجرای کسب و کار انجام می‌شود. از جمله این مقدمات می‌توان به شناسایی فرد گروه مخاطب، شناسایی علاقه‌ مندی‌های فرد گروه مخاطب، بازنگری طرح کسب و کار جهت انطباق بر علاقه‌مندی های فرد گروه مخاطب، ارائه طرح به فرد گروه مخاطب با رعایت اصول مذاکره علمی، اشاره نمود. دقت گردد که در بازنگری طرح اصالت طرح حفظ شود.

ـ ساخت یا اجرای نمونه اولیه
در این مرحله محصول اولیه ساخته یا عرضه می‌شود. این محصول اولیه یا کالا، محصول تولیدی یا خدماتی است که برای محصولات تولیدی، نمونه اولیه تولید شده در حجم آزمایشگاهی است و برای محصولات خدماتی پروژه به صورت آزمایشی یا پایلوت درمقیاس کوچک اجرا می‌شود. معمولا تامین مالی اولیه جهت این منظور توسط خود فرد، دوستان یا سرمایه‌گذاران حقیقی و یا حقوقی انجام می‌گردد.

ـ آزمایش بازار
در این مرحله رفتار بازار در مقابل محصول یا خدمت ارائه شده مورد سنجش قرار می‌گیرد و دو نتیجه کلی حاصل می‌شود؛ یا محصول مورد پذیرش بازار قرار می گیرد و یا محصول با انجام اصلاحات مورد پذیرش بازار قرار خواهد گرفت. نکته قابل توجه این‌که، محصول در این مرحله مردود نمی‌شود، مگر این که مراحل قبل انجام نشده باشد یا فرصت تمام شده باشد. مراحل آزمایش بازار عبارتند از انتخاب مکان هدف منا سب، استفاده از تکنیک‌های آزمایش بازار مشاهده، مصاحبه، پرسشنامه و ترکیب و جمع‌آوری داده‌ها و تحلیل آنها.

ـ مذاکره و تامین مالی ثانویه
در این مرحله مقدمات و مذاکرات برای اجرای نهایی یا تولید انبوه انجام می‌شود. ابزارهای این مرحله عبارتند از: طرح کسب و کار، گزارش آزمایش بازار و تولید نمونه اولیه محصول که پس از انجام مراحل ابتدایی، سرمایه‌گذاران مخاطره‌پذیر، بانک‌ها، موسسات دولتی و گاهی کسب و کارهای فعال در آن حوزه اقدام به سرمایه‌گذاری می‌کنند.

سرمایه گذار مخاطره پذیر، افراد حقیقی و حقوقی هستند که علاقه‌مندند در اجرای طرح‌های کسب و کار نو، ایده‌های جدید یا اختراعات ثبت شده مشارکت نمایند.

ـ اجرای نهایی یا تولید انبوه
در این مرحله محصول به صورت انبوه تولید شده و یا در طرح جامع هدف اجرا می‌گردد. ابزارهای مورد نیاز برای این کار عبارت است از: طرح پروژه عملیات اجرایی، طرح سازمانی نهایی، برنامه مدون ورود به بازار، برنامه استراتژیک عملی، مدل عملی کسب و کار.


 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد