این وب توسط گره سیاه شهر شال هک شد 09377465458

مشاوره و آموزش کارآفرینی و مهارت های کسب و کار

این وب توسط گره سیاه شهر شال هک شد 09377465458

مشاوره و آموزش کارآفرینی و مهارت های کسب و کار

اهمیت فرصت در فرآیند کارآفرینی

اهمیت فرصت در فرآیند کارآفرینی

به باور بسیاری از محققان آنچه تحقیقات کارآفرینی را از سایر مطالعات در حوزه های مختلفی نظیر مدیریت متمایز می سازد، توجه و تأکید بر پژوهش در خصوص فرصت های کشف شده توسط کارآفرینان است...

فرصت طبق تعریف فرهنگ لغات وبستر به شرایط و موقعیت هایی اطلاق می گردد که می تواند به پیشرفت و توسعه منجر گردد.
با این وجود تلاش زیادی توسط محققان کارآفرینی صورت گرفته است تا جنبه های بیشتری از این مفهوم روشن تر گردند.
بنابراین مفهوم فرصت در ادبیات کارآفرینی مفهومی است که در حال تکامل بوده و این تکامل نتیجه مباحثی است که از زوایای مختلف و توسط محققان متعدد ارائه می گردند.
در این جا مروری بر ادبیات پژوهشی مرتبط با کشف فرصتها و تدوین ایده های کارآفرینانه خواهیم داشت تا:
اولاً الگوهای نظری رقیب در تبیین ایده و فرصت کارآفرینی از یکدیگر بازشناسی گردند و نقاط اشتراک و تفاوت آنها تعیین گردد.
ثانیاً فهرستی از متغیرهای موثر در فرآیند و عملکرد مرحله کشف فرصت و تهیه ایده تدوین گردد.
بطور کلی محققانی که در حوزه شناخت فرصت های کارآفرینی اقدام به پژوهش می کنند را می توان در دو دسته کلی تقسیم بندی نمود. دسته اول محققان مبنای فکری و نظری خود را از آراء و عقاید کرایزنر می گیرند و دسته دوم اتکای اصلی خود را بر تفکرات شومپیتر قرار می دهند.
از افراد شاخص جریان اول می توان به شین و در دسته دوم به ساراسواتی اشاره نمود.
ضرورت و اهمیت مطالعه فرصت و ایده کارآفرینی مورد تأکید محققان متعددی قرار گرفته است:
به عقیده اکهارت و شین بدون مطالعه ساز و کارها و عوامل مؤثر بر زایش و بالندگی فرصت های کارآفرینی نمی توان به فهم دقیقی از کلیت کارآفرینی دست یافت.
به باور آلسوس و کایکونن بدون تشخی صفرصت، کارآفرینی معنا نداشته و لذا ایده و فرصت باید در کانون و مرکز پژوهش های کارآفرینی قرار داشته باشند.
همین مطلب توسط گارتنر و همکاران نیز مورد تأکید قرار داشته است. به باور داویدسون کارآفرینی چیزی جز تشخیص فرصت و بهره برداری از آن نیست. همین مطلب توسط بایگریو و ونکاترامن نیز تایید شده است.
در واقع و در یک نتیجه گیری (همان گونه که توسط چاندلر و همکاران بیان شده است) دو سؤال اصلی در پژوهش های کارآفرینی عبارتند از:
الف – تحت چه شرایط زمانی و مکانی و کدام افراد از فرصت ها با خبر می شوند؟
ب – به واسطه تاثیر کدام دسته از عوامل، افراد قادر به بهره برداری از فرصت ها می گردند؟

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد