این وب توسط گره سیاه شهر شال هک شد 09377465458

مشاوره و آموزش کارآفرینی و مهارت های کسب و کار

این وب توسط گره سیاه شهر شال هک شد 09377465458

مشاوره و آموزش کارآفرینی و مهارت های کسب و کار

گنجینه کارآفرینی (3)

مجموعه مطالبی را در نشریه آرمان از مهر ماه 1390 تحت عنوان گنجینه کارآفرینی
شروع کرده ام که به مرور تقدیم می گردد.



در بخش قبلی، به چهار ویژگی کارآفرینان (فرصت ‏ورزی/ نیاز به موفقیت/ برخورداری از مرکز کنترل درونی/ و مخاطره‌پذیری) اشاره گردید.

 

سایر ویژگی‌های کارآفرینان

      ـ خلاقیت و نوآوری: خلاقیت، توانایی خلق فکرهای جدید است، این فکرها ممکن است به محصولات یا خدمات جدید نیز منجر شوند. کارآفرین دارای ایدة نو و جدید است و از طریق تأسیس و ایجاد یک کسب‌ و کار؛ کالا یا خدمات جدیدی را به جامعه عرضه می‌کند.

 

     ـ تحمل ابهام: قدرت تحمل ابهام عبارت از تمایل به آغاز فعالیتی مستقل است، بی‌آن که شخص دقیقاً بداند موفق خواهد شد یا خیر. به نظر می‌رسد کارآفرینان به مراتب بیشتر از افراد دیگر تحمل ابهام را داشته باشند. کارآفرینان بدون این که احساس تهدید یا ناراحتی کنند، قادرند به طور اثربخش با شرایط و اطلاعات مبهم، ناقص، غیرقطعی، سازمان نیافته و غیرشفاف روبرو شوند و ضمن رفع ابهامات، آن ها را به نفع خود تغییر دهند. در واقع، ابهام، سبب انگیزش آنان می‌شود.

 

     ـ نگرش مثبت: یکی از صفات برجستة کارآفرینان، نگرش مثبت آن هاست (دیدن نیمة پر لیوان)، تفکری که باعث افزایش اعتماد به نفس در خود و نزدیکان می‌شود و همدلی، انرژی، صداقت و امید را به ارمغان می‌‌آورد و باعث کاهش تنش، استرس و تعارض و نیز ایجاد محیطی مفرح با دیگران می‌گردد. برای شناخت نگرش مثبت کافی است عکس آن یعنی نشانه‌های نگرش منفی را در نظر بگیرید. نشانه‌های تفکر منفی نظیر: نکوهش کردن مداوم دیگران و ریزبینی و جستجوی عیب و اشتباهات آن ها؛ طفره رفتن و به تعویق انداختن؛ شکایت، غرولند و ناله کردن مستمر؛ عصبانیت و کینه‌توزی؛ به دنبال آزار و انتقام بودن؛ طعنه و پوزخند زدن؛ خودکم‌بینی، افسردگی، بدبینی، غم و ترس؛ بی‌انصافی، خودخواهی و زرنگی کردن؛ و نداشتن هدف‌های مثبت و امید بخش.

 

     ـ روحیة شکست‌ناپذیری: کارآفرینان بر این باورند که چیزی به نام شکست وجود ندارد و آنچه به دست می‌آید، فقط نتیجه است و هر چند که با وجود تلاش بسیار، هیچ چیز درست از آب در نیامده ولی به هر حال، نتیجه‌ای به دست آمده است؛ چرا که نتایج مثبت حاکی از درستی مقدمات است و نتایج منفی نیز ما را به شیوه‌های معقول و درست فرا می‌خوانند و افسوس و دریغ مخرب بر گذشته و نتایج از دست رفته صحیح نیست. کارآفرینان نتیجه را (هر چند منفی) تجربه‌ای به شمار می‌آورند که بر میزان شناخت آنان افزوده است. گفته می‌شود که توماس ادیسون در جواب کسی که از او پرسید آیا می‌خواهی بعد از این همه شکست، مجدداً آزمایشات را ادامه دهی؟ می‌گوید: کدام شکست؟ من کشف کردم که نباید از آن طریق لامپ را بسازم.

 

کارآفرینان معتقدند اشتباه، موقعیتی برای آموختن است؛ آن ها به اشتباهاتشان، به عنوان هزینه یادگیری می‏نگرند!

 

چند ویژگی شخصیتی‌ کارآفرینان

      یکی از صاحبنظران کارآفرینی (به نام بایگرو) مطالعاتی دربارۀ کارآفرینان انجام داده است. نتایج مطالعات او نشان می‌دهد که کارآفرینان از ویژگی‌های زیر نیز برخودارند:

 

     ـ رؤیا: کارآفرینان دیدی نسبت به آینده دارند که برای خود و کسب‌ و کارشان جالب و دوست داشتنی است. کارآفرینان توانایی آن را دارند که رؤیایشان را به عمل تبدیل کنند.

 

     ـ قاطعیت: آنان امروز و فردا نمی کنند بلکه سریع تصمیم می گیرند. تصمیم گیری سریع کارآفرینان، عامل مهمی در موفقیتشان است. هنگامی که کارآفرینان تصمیمی می گیرند، آن را به انجام می رسانند.

 

     ـ اراده: آنان امور مربوط به کسب‌ و کارشان را با تعهد کامل انجام می‏دهند. کارآفرینان در مواجهه با موانعی هر چند مشکل، بندرت تسلیم می شوند. آن ها عاشق کاری هستند که انجام می دهند. همین عشق است که در اوضاع و شرایط نامناسب نیز آن ها را نگه می دارد و نتایج کار را رضایت‏بخشتر می کند.

 

     ـ وقف خود برای کار: کارآفرینان در راه کسب‌و کارشان، از خودگذشتگی زیادی به خرج میدهند. گاهی در راه آن، هزینة قابل توجهی پرداخت می کنند و حتی بعضی مواقع ممکن است به خاطر کسب‌ و کار، روابطشان با دوستان و آشنایان به هم بخورد. آنان بدون احساس خستگی کار میکنند. برای کارآفرین غیرعادی نیست، هنگامی که لازم باشد 12 ساعت در روز و یا تمام روزهای هفته را کار کند. کارآفرین، حتی کارهای جزئی و کوچک را نیز با کیفیت بالا انجام می دهد.

 

     ـ فراتر از کسب درآمد: انگیزة اولیة کارآفرینان ثروتمند شدن نیست. پول و درآمد، بیش از آن که هدف آن ها باشد وسیلة سنجش موفقیت آن هاست؛ اما کارآفرینان می دانند که اگر موفق شوند، به ثروت و درآمد بیشتری نیز دست خواهند یافت.

 

     ـ توزیع درآمد: کارآفرینان، مالکیتشان را با کارکنان کلیدی خود (که در موفقیتشان نقش حیاتی و ضروری دارند) تقسیم می کنند و در موقع حصول نتیجه و درآمد، آن ها را از یاد نمی برند.

ادامه دارد...

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد