این وب توسط گره سیاه شهر شال هک شد 09377465458

مشاوره و آموزش کارآفرینی و مهارت های کسب و کار

این وب توسط گره سیاه شهر شال هک شد 09377465458

مشاوره و آموزش کارآفرینی و مهارت های کسب و کار

کلید واژگان فرصت ورزی (Keywords)

http://s1.picofile.com/file/7288221391/SABET.jpg

■ در ادبیات کارآفرینی و کسب و کار، فرصت یک اصطلاح است و به شرایط و موقعیت هایی اطلاق می شود که می تواند به پیشرفت و توسعه منجر گردد. فرصت می تواند موقعیتی باشد که «در حال حاضر وجود دارد» یا «وجود ندارد و ما ایجادش می کنیم».
■ فرصت (Opportunity) مرکز ثقل و نقطه کانونی کارآفرینی است. هر چند که دانش کارآفرینی علمی میان رشته ای است (ترکیبی از علوم مدیریت، اقتصاد، روان شناسی و جامعه شناسی) ولی مقوله فرصت، تقریباً وجه تمایز دانش کارآفرینی با سایر حوزه های علوم است و رشته کارآفرینی به صورت ویژه ای به آن پرداحته است.
■ دانش کارآفرینی تنها رشته علمی است که موضوع اصلی آن فرصت است. در این علم تلاش محققان عمدتاً بر جستجوی پاسخ به دو سؤال کلیدی متمرکز است: الف ـ در چه شرایط زمانی و مکانی و کدام افراد قادر به تشخیص فرصت ها می شوند؟ ب ـ در چه شرایط زمانی و مکانی و تحت تأثیر کدام متغیرها بهره برداری از این فرصت ها امکان پذیر می گردد؟
■ فرصت = منفعت (ارزش) بالقوه ؛ فرصت یعنی هر وضعیت و شرایطی که می تواند تبدیل به منفعت (ارزش) گردد.
■ هر نیاز، خواسته، تقاضا، مشکل، کمبود، مسأله و هر موقعیت، وضعیت و پدیده ای نظیر اینها یک فرصت کارآفرینانه تلقی می شود.

■ ایده (Idea) : هر نوع پاسخی به نیاز و فرصت، یک ایده کسب و کار محسوب می گردد.
■ غربالگری ایده : ایده ها باید غربالگری شوند چرا که تمام ایده ها مطلوبیت ندارند و از قابلیت اجرا برخوردار نمی باشند. برای غربالگری و تعیین ایده های مطلوب، تک تک ایده ها باید از ابعاد مختلف مورد بررسی و ارزیابی قرار گیرند.
■ ارزیابی ایده : مهمترین موارد بررسی و ارزیابی یک ایده کسب و کار عبارتند از: (1) بررسی بازار (2) بررسی فنی (3) بررسی مالی اقتصادی (4) بررسی وضعیت مجری.

■ فرصت ورزی (Opportunity Processing) : شناسائی فرصت ها (و یا کشف و خلق آنها) + ایده پردازی + بهره برداری خلاقانه از فرصت ها.
■ Processing : پردازش/ عمل آوردن/ به انجام رساندن/ به نهایت و نتیجه رساندن/ فرآوری/ مراحل مختلفی را طی کردن/ پیشرفت تدریجی و مداوم/ چیزی را از حالت اولیه (خام و بلا استفاده) به حالت و وضعیتی قابل استفاده درآوردن/ فرآیند تولید و عمل آوری محصول از مواد اولیه خام / سیر و روند انجام کاری/ چیزی را به چیز دیگر تبدیل کردن/ استحصال، استخراج و بیرون آوردن چیزی از دل چیز دیگر (مثلاً استخراج مواد از معدن).
■ Opportunity Processing : به فعلیت رساندن وضعیت و شرایطی که قابلیت منفعت دارد / فرصت را به ارزش تبدیل کردن/ فرآوری فرصت/ استحصال ارزش و منفعت از شرایط محیطی و پدیده ها.

■ کارآفرینی (Entrepreneurship) : فرصت ورزی + خلاقیت + ارزش آفرینی + پشتکار و سختکوشی + مخاطره پذیری معقول.
■ کارآفرینی : عبارت از شناسائی و استفاده خلاقانه از فرصت ها همراه با سخت کوشی و مخاطره پذیری به منظور ایجاد ارزشی جدید و مفید.
■ کارآفرینی یک فرآیند (مجموعه ای از فعالیت ها) است و نه یک رویداد لحظه ای و موردی. برای پدیده هایی که فرآیند کامل کارآفرینی را محقق نمی کنند، بهتر است از اصطلاح «کارآفرینانه» استفاده شود: مثلاً مسافرت کارآفرینانه.
■ فرآیند کارآفرینی : | نیاز + ایده = فرصت | فرصت + منابع = محصول | محصول + بازار = ارزش | ارزش + استمرار = کسب و کار | و همه اینها به صورت خلاقانه.
■ کارآفرینی یک طیف است: هر چه فرآیند کارآفرینی خلاقانه تر، نوآورانه تر و فرصت شناسانه تر باشد از عمق و غلظت کارآفرینانه ی بیشتری برخوردار است (کارآفرینانه تر است).
■ کارآفرینی سطوح مختلفی دارد: رفتار کارآرینانه (سبک زندگی کارآفرینانه) >>> فعالیت کارآفرینانه (و نه لزوماً یک جریان مستمر) >>> کارآفرینی (یک چرخه مستمر فرصت ورزی و ارزش آفرینی: مثلاً ایجاد و اداره یک کسب و کار).

■ ارزش آفرینی از مولفه های اصلی کارآفرینی است و معنی آن این است که تولید کالا یا خدمات به ایجاد و یا افزایش ارزشی برای مشتری منجر شود.
■ ارزش (Value) :
چیزی است که مشتری طلب می کند و حاضر است بابت آن، پول خرج کند.

■ کارآفرین (Entrepreneur) : کارآفرین (فرصت ورز) کسی است که ارزش فرصت‌های پیرامون خود را درک می‌کند، قاطعانه نسبت به موقعیت‌های محیط عکس‌العمل مناسب نشان می دهد و به نفع خود و جامعه از آنها بهره‌برداری می نماید.

■ تهدید (Threat) = ضرر، زیان و آسیب بالقوه.
■ تهدید،
نقطه مقابل فرصت و عبارت از وضعیت و شرایطی است که می تواند تبدیل به ضرر و زیان گردد.
■ فرصت یا تهدید : هر پدیده و شرایط محیطی، توامان هم فرصت و هم تهدید محسوب می شود و بستگی به این دارد که فرد چگونه با آن برخورد کند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد