این وب توسط گره سیاه شهر شال هک شد 09377465458

مشاوره و آموزش کارآفرینی و مهارت های کسب و کار

این وب توسط گره سیاه شهر شال هک شد 09377465458

مشاوره و آموزش کارآفرینی و مهارت های کسب و کار

ماهنامه تدبیر

 تدبیر، شماره 185

 

فهرست مطالب این شماره از ماهنامه:

6
بقا؛ پاداش اخلاق
بخش اول میزگرد اخلاق با عنوان «اخلاق؛ موضوع کهن، مسئله تازه»، در شماره پیش ارائه شد. در این شماره، بخش دوم میزگرد با عنوان «اخلاق؛ کیمیای سعادت سازمانها»، در اختیار خوانندگان قرار دارد. تحویل اخلاق به قانون، لزوم آموزش، آگاهی و اطلاع رسانی در حوزه اخلاق، ضرورت تدوین منشور کلی اخلاق و اصلاح دوره‌ای آن در کشور ازجمله اظهارنظرهای صاحبنظران این عرصه است. نتایج یک تحقیق که توسط یکی از شرکت کنندگان ارائه می شود، از نکات شایان توجه این میزگرد است. یکی دیگر از شرکت کنندگان چنین بیان می دارد که بقای سازمان در فضای رقابتی، بزرگترین پاداش رعایت اخلاق است.

16
رهبران بینا
رهبران چشم اندازگرا، شمی قوی در رمزگشایی نشانه های بالقوه تغییر دارند و از آنها استقبال می کنند. آنها هدفها و چشم اندازهای آینده را ترسیم می کنند و گروه را قادر می سازند که به سمت این چشم اندازها حرکت کند. وجود این رهبران برای هر سازمانی غنیمت است:
آن دیده کزاین ایوان ایوان دگر بیند
صاحب نظری باشد، شیرین لقبی باشد
«رضا قرایی پور» و «حسن بیک محمدلو»، موضوع «رهبری چشم اندازگرا» را واشکافی می کنند.

35
گمان خطا
این گمان که رهبری استراتژیک کار یک فرد در سازمان است، گمان خطایی است، بلکه هر مدیری با هر رده و هر گروه کاری می تواند نقش رهبر استراتژیک را ایفا کند. فرایندهای رهبری استراتژیک به نوعی الهام گرفته از رهبری تحول آفرین هستند و اصطکاک زیادی با هم دارند. «سهراب پورابراهیم» و «محمد مرادی»، «فرایند رهبری استراتژیک» را با بیان تمایز مدیریت و رهبری، تعریف رهبری استراتژیک، محیط استراتژیک رهبری و نقش رهبران استراتژیک در سازمانها، تشریح می‌کنند.

40
سنجش نیاز به آموزش
اینکه در یک سازمان چه آموزشهایی باید به کارکنان داده شود، براساس نیاز سازمان مشخص می شود و اینکه از چه تکنیکی برای سنجش این نیاز باید بهره گرفت، به تعریف آن سازمان از نیاز برمی گردد. تکنیک دلفای، نیاز را به عنوان یک خواست یا ترجیح و برایند نظرات افراد و گروهها تعریف می کند و بدین صورت، اقدام به نیازسنجی آموزش می کند. شرح کاملتر آنچه بیان شد را در مقاله «بابک اسمعیلی» با عنوان «نیازسنجی آموزش کارکنان با الگوی دلفای» خواهید یافت.

45
کمک به تولید ناب
ریشه های بهبود، در شناخت وضعیت فعلی و ضعفها و قوتهای موجود نهفته است. ترسیم مطلوبهای آینده بدون شناخت جریانهای امروز ممکن نیست. در فن تولیدناب، هدف حذف تمام فعالیتهایی است که منجر به ایجاد افزایش افزوده برای سازمان نمی شود و فرایند نقشه برداری جریان ارزش با چهار مرحله خود یعنی تعیین جریان ارزش، نقشه برداری جریان ارزش در وضعیت فعلی، تهیه نقشه جریان ارزش در وضعیت آتی و تعیین یک برنامه اجرای برای رسیدن به وضعیت آتی، به این فن یعنی تولید ناب و حذف فعالیتهای فاقد ارزش کمک می کند. با «مجتبی شاکری» مروری می کنیم بر «نقشه برداری جریان ارزش با ابزار بهبود فرایند».

54
الگوی متفاوت
از آنجا که اقتضائات خرید اینترنتی با خرید سنتی متفاوت است، الگوهای رفتاری مشتریان هم به همان نسبت تغییر می یابند. یک مشتری اینترنتی از زمان گرفتن پیام تا خرید چه مراحلی را طی می کند و این مراحل مطابق با کدام الگوها هستند؟ آمیخته بازاریابی در بازاریابی الکترونیک چه تفاوتی با 4P معروف کرده است؟ فروشگاههای اینترنتی چه ویژگیهایی دارند؟ دکتر «حمیدرضا سعیدنیا» و «مهدی بنی اسدی» با بیان «الگوهای رفتار مشتری در خرید اینترنتی» به پاسخ دادن این سوالات همت می گمارند.

59
نگاه برد - برد
هروقت پای قرارداد در میان است، احتمال مشاجره و دعاوی مختلف ازسوی طرفین قرارداد هم وجود دارد. پیشگیری از این اختلافات، مستلزم داشتن نگاه برد – برد از سوی دو طرف به قرارداد و همچنین شناخت دریچه‌هایی است که اختلافات از آنها رخنه می کنند. «حجت الله مهریاری» با برشمردن «موارد مهم ادعاهای قراردادی پیمانکاران» سعی دارد تا این نگاه را ترویج دهد و وسیله ای برای پیشگیری ارائه کند.

64
یک پدیده شوم
پولشویی به زبان ساده، شاید بهترین توصیف از مقاله «پرستو برومندفر» باشد. اوابتدا پولشویی و انواع درآمدهای نامشروع را تعریف می کند و فرایند پولشویی را توضیح می دهد.
روشهای پولشویی، آثار آن و راهکارهای مبارزه با این پدیده شوم، دیگر بخشهای مقاله او هستند. برومندفر پولشویی را چنین توصیف می کند: «پولشویی؛ پاک کردن ردپای جرم».

67
راه موفقیت
برای آنها که گمان می کنند راه موفقیت تنها از دانشگاه می‌گذرد و کارآفرینان بزرگ حتما افرادی تحصیلکرده هستند، شرکت هوندا و شرح حال موسس آن سوئی شیرو هوندا یک نمونه نقض است.
مردی که حتی تحصیلات دبیرستان را هم تمام نکرد ولی معتقد بود که راه موفقیت در کف کارخانه است نه در دفتر کار. «مسعود بینش» برای این شماره بنگاههای برتر جهانی، شرکت «هوندا» را برگزیده است تا با هفتمین خودروساز دنیا آشنا شویم.

78
گزارش
اولین گزارش داخلی این شماره، مربوط به همایشی است که در خانه مدیران سازمان مدیریت صنعتی با موضوع مدیریت انرژی – که بحث روز است – برگزار شد. «محمد آقایی» از مدیران سابق وزارت نفت، در این همایش، ازمهمترین دلایل غیراستانداردبودن مصرف بنزین در کشور، مقایسه ارقام مصرف در ایران با دیگر کشورها و لزوم تغییر سیاستهای تولیدی در صنعت خودرو اطلاعاتی به شرکت کنندگان داده است.
او هم همچون دیگر کارشناسان، چنین تاکید کرده است: «مدیریت مصرف انرژی، ضرورتی در بوته فراموشی».
دومین گزارش این شماره به همایشی می پردازد که در آن «متد سیلوا» معرفی شده است. این متد، روشی برای بهبود کیفیت زندگی است. گزارش مفصلتر این همایش را با عنوان «متد سیلوا؛ روزنه ای به دنیای ناگشوده ذهن» بخوانید.
دکتر «سیدمحسن فاطمی»، استاد ایرانی دانشگاه بریتیش کلمبیا، در سمیناری دوجلسه ای در محل سازمان مدیریت صنعتی از تفاوتهای فردی، چالشهای مدیریتی که در ارتباطات بروز می کنند وتئوری‌های شخصیتی که در حوزه مدیریت و در راستای تعالی سازمانی کاربرد دارند، سخن گفته است. درمجموع این سمینار دو روزه به «نقش شخصیت در ارتقای فردی و سازمانی» پرداخته است.



نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد