X
تبلیغات
رایتل
شنبه 15 بهمن 1390
توسط: پیشگام

گنجینه کارآفرینی (1)

مجموعه مطالبی را در نشریه آرمان از مهر ماه 1390 تحت عنوان گنجینه کارآفرینی
شروع کرده ام که به مرور تقدیم می گردد.


     ♥ کارآفرینی ترجمه عبارت Entrepreneurship به معنی متعهد شدن است.

     ♥ کارآفرینی یک مفهوم جدید، ارزشمند و بسیار گسترده است و بدین جهت ماهیت و ابعاد آن هنوز کاملاً شناخته نشده و نمی‌توان تعریف مختصر و در عین حال جامع و مانعی از آن ارائه داد.

      ♥ با توجه به تعاریف مختلف، می‌توان گفت «کارآفرینی» داشتن قدرت درک، کشف و استفاده از فرصت‌هاست که از طریق پرورش ایده و فکر، به خلق یک کالا و یا خدمت جدید، می‌انجامد. کارآفرین هم کسی است که « با استفاده خلاقانه از فرصت‏ها، مخاطره‌های یک فعالیت اقتصادی را تقبل می‌کند و سازماندهی و اداره آن فعالیت را به عهده می‌گیرد».

      ♥ یکی از نظریه‌پردازان، «کارآفرینی» را ایجاد کننده «یک چیزِ ارزشمند از هیچ» می‌داند و دیگری آن را به «فرصتورزی» تعبیر می کند. شاید واژه «ارزش‌آفرینی» بتواند به نحو بهتری، بیانگر مفهوم کارآفرینی باشد.

      ♥ مفهوم کارآفرینی در کلیه حوزه های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، هنری و غیر آن ها مطرح است (مثلاً کارآفرینی اجتماعی که بعداً به آن خواهیم پرداخت) و همه فعالیت‌های بشری را در بر می‌گیرد به طوری که بعضی از صاحب‌نظران، کارآفرینی را اصولاً یک سبک و شیوه زندگی می‌دانند ولی در مباحث مرتبط با کارآفرینی عمدتاً کارآفرینی در حوزه اقتصادی مورد نظر می باشد.

      ♥ امروزه‌ صدها دانشکده‌ در مقطع‌ لیسانس، فوق‌لیسانس‌ و دکترا در سطح جهان مشغول‌ تدریس‌ کارآفرینی‌ برای‌ علاقه‌مندان‌ این‌ رشته،‌ به ویژه‌ جوانانی‌ می‏باشند که‌ در پی‌ آرزوی‌ ایجاد کسب‌وکار برای‌ خود هستند و دوست‌ دارند خود رئیس‌ خویش باشند و به‌ استخدام‌ هیچ فرد و شرکتی‌ در نیایند.

      ♥ متاسفانه‌ در ایران در حال حاضر تعداد کمشماری، با این مفهوم آشنا هستند ولی امید است با توجه‌ جدیدی‌ که‌ به آن شده‌، افق‌های‌ تازه‌ای‌ در جهت‌ ترویج‌ و توسعه کارآفرینی در سطح‌ کشور گشوده گردد.

 

چه فعالیت‌هایی کارآفرینی محسوب می‌شود؟
     ♥ ‌بنا بر نظر کارشناسان و صاحب‏نظران حوزه کارآفرینی، موارد ذیل، از مصادیق بارز و برجسته کارآفرینی محسوب می‌شود:
1 ـ کسب و کار جدید: تبدیل ایده به محصول در قالب راه‌اندازی یک کسب‌وکار.
2 ـ محصول جدید: ارائه محصولی نو به بازار توسط شرکت‌های موجود یا جدید.
3 ـ روش جدید: ارائه روش و فرآیندی نو در تولید محصول موجود.
4 ـ بازار جدید: ایجاد بازار جدیدی برای محصولات فعلی.
5 ـ منابع جدید: ایجاد منابع جدید برای محصولات فعلی.

      ♥ ‌همان طور که مشاهده می‏شود هر یک از موارد فوق، ایجاد نوعی ارزش جدید است و به همین جهت بعضی صاحب‏نظران، واژه «ارزش‏آفرینی» را به عنوان معادلی مناسب برای کارآفرینی مطرح می‏کنند.

 

برداشت‌ اشتباه از مفهوم «کارآفرینی»
     ♥ ‌مهم‌ترین‌ و پراشتباه‌ترین‌ برداشت‌ از «کارآفرینی»‌ اشتغال‌زایی و ایجاد شغل است و علت آن، وجود کلمه کار در ترکیب واژه کارآفرینی است. باید توجه داشت که «کارآفرینی» معادل «اشتغال‌زایی» و ایجاد شغل نیست هر چند که اشتغال‌زایی از جمله نتایج مهم کارآفرینی در بعد اقتصادی و در سطح کلان است.

      ♥ با توجه به مفهوم «کارآفرینی» این مقوله در بعد اقتصادی دامنه بسیار وسیعی را شامل می‌شود که اشتغال‌زایی و حفظ و تثبیت اشتغال موجود، از نتایج و برکات آن است.

     ♥ البته مطرح‌ شدن‌ کارآفرینی‌ حتی‌ به‌ معنای‌ ایجاد اشتغال را‌ نباید خرده‌ گرفت‌ چرا که‌ با اجرای‌ دقیق‌ و شناسایی‌ و تقویت‌ کارآفرینان‌ و برداشتن‌ موانع‌ این‌ امر بسیار مهم‌ و استراتژیک‌، هدف‌ ایجاد اشتغال‌ نیز حاصل می‌شود.

      ♥ مطالعات نشان می‌دهد درصد بالایی از ایجادِ شغل‌ جدید در سطح‌ صنایع‌ کوچک‌ و متوسط‌، از طریق‌ کارآفرینی‌ در محصول‌ و خدمات‌ جدید انجام‌ می‌گیرد، بدین جهت ترویج و ارتقای فرهنگ کارآفرینی ضروری است.    


ادامه دارد...

نظرات (0)
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
نام :
پست الکترونیک :
وب/وبلاگ :
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد