♥ کارآفرینی یک مفهوم جدید، ارزشمند و بسیار گسترده است و بدین جهت ماهیت و ابعاد آن هنوز کاملاً شناخته نشده و نمیتوان تعریف مختصر و در عین حال جامع و مانعی از آن ارائه داد.
♥ با توجه به تعاریف مختلف، میتوان گفت «کارآفرینی» داشتن قدرت درک، کشف و استفاده از فرصتهاست که از طریق پرورش ایده و فکر، به خلق یک کالا و یا خدمت جدید، میانجامد. کارآفرین هم کسی است که « با استفاده خلاقانه از فرصتها، مخاطرههای یک فعالیت اقتصادی را تقبل میکند و سازماندهی و اداره آن فعالیت را به عهده میگیرد».
♥ یکی از نظریهپردازان، «کارآفرینی» را ایجاد کننده «یک چیزِ ارزشمند از هیچ» میداند و دیگری آن را به «فرصتورزی» تعبیر می کند. شاید واژه «ارزشآفرینی» بتواند به نحو بهتری، بیانگر مفهوم کارآفرینی باشد.
♥ مفهوم کارآفرینی در کلیه حوزه های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، هنری و غیر آن ها مطرح است (مثلاً کارآفرینی اجتماعی که بعداً به آن خواهیم پرداخت) و همه فعالیتهای بشری را در بر میگیرد به طوری که بعضی از صاحبنظران، کارآفرینی را اصولاً یک سبک و شیوه زندگی میدانند ولی در مباحث مرتبط با کارآفرینی عمدتاً کارآفرینی در حوزه اقتصادی مورد نظر می باشد.
♥ امروزه صدها دانشکده در مقطع لیسانس، فوقلیسانس و دکترا در سطح جهان مشغول تدریس کارآفرینی برای علاقهمندان این رشته، به ویژه جوانانی میباشند که در پی آرزوی ایجاد کسبوکار برای خود هستند و دوست دارند خود رئیس خویش باشند و به استخدام هیچ فرد و شرکتی در نیایند.
♥ متاسفانه در ایران در حال حاضر تعداد کمشماری، با این مفهوم آشنا هستند ولی امید است با توجه جدیدی که به آن شده، افقهای تازهای در جهت ترویج و توسعه کارآفرینی در سطح کشور گشوده گردد.
♥ همان طور که مشاهده میشود هر یک از موارد فوق، ایجاد نوعی ارزش جدید است و به همین جهت بعضی صاحبنظران، واژه «ارزشآفرینی» را به عنوان معادلی مناسب برای کارآفرینی مطرح میکنند.
♥ با توجه به مفهوم «کارآفرینی» این مقوله در بعد اقتصادی دامنه بسیار وسیعی را شامل میشود که اشتغالزایی و حفظ و تثبیت اشتغال موجود، از نتایج و برکات آن است.
♥ البته مطرح شدن کارآفرینی حتی به معنای ایجاد اشتغال را نباید خرده گرفت چرا که با اجرای دقیق و شناسایی و تقویت کارآفرینان و برداشتن موانع این امر بسیار مهم و استراتژیک، هدف ایجاد اشتغال نیز حاصل میشود.
♥ مطالعات نشان میدهد درصد بالایی از ایجادِ شغل جدید در سطح صنایع کوچک و متوسط، از طریق کارآفرینی در محصول و خدمات جدید انجام میگیرد، بدین جهت ترویج و ارتقای فرهنگ کارآفرینی ضروری است.